Den danska designduons sextiotalsstol Tulip tog sig från en dansk källare via tysk massproduktion till exklusiva Hollywood-interiörer.

I en tid då det danska trähantverket stod som högst i kurs, då Finn Juhl undervisade på Kunstakademiets Designskole och då Børge Mogensens bastanta trämöbler gjorde succé över hela världen riktade två unga danska designers blicken åt ett annat håll. Preben Fabricius och Jørgen Kastholm var båda inspirerade av tyska och amerikanska designers när de möttes på Kunstakademiets Designskole i Köpenhamn, Kastholm hade en bakgrund inom järnsmide och när de började samarbeta blev möblerna en Eamsk eller Mies van der Rohe-artad blandning av metall och läder.

Efter utbildningen började de arbeta i en källare i Gentofte utanför Köpenhamn men det skulle dröja fyra år innan de 1965 fick kontrakt med en tillverkare. Tyska Alfred Kill upptäckte designduon på möbelmässan i Frederica och erbjöd dem att komma och arbeta för honom vid hans möbelfabrik i Stuttgart. Samarbetet resulterade i några av sextiotalets mest ikoniska möbler, som stolarna  Tulip, Grasshopper och Scimitar och den ufo-formade kopparlampan, innan de båda skildes åt 1968. Trots att duon bara var verksam under några få år lever möblerna kvar, idag i nytillverkning av möbelhuset Knoll – när Meryl Streeps diaboliske moderedaktör behövde en kontorsstol i The Devil Wears Prada valde man givetvis Fabricius och Kastholms Tulip.

En charmigt sliten Tulip i kontorsutförande på äldre hjul (trebent) ligger just nu på Bukowskis.

Tulip, Bukowskis, klubbslag 5 december 13:37 

535cbf108404c3d5a242dedadcf62e84