Mies van der Rohes modernistiska mästerverk hör till en av möbelvärldens mest reproducerade fåtöljer – men hur skiljer du en äkta fåtölj från en billig kopia?

Precis som med många möbelklassiker finns det ett enkelt svar – Knolls licenstillverkade Barcelona-fåtölj med det ingraverade varumärket på det bakre högra benet är äkta, alla andra är billiga nytillverkade kopior – men också en långt mer komplex förklaring. Jämfört med Mies van der Rohes första fåtöljer som ställdes ut i Tyska paviljongen på världsutställningen i Barcelona 1929 kan Knolls licenstillverkade varianter knappast räknas som original.

I slutet av 20-talet rusade modernismen mot sin höjdpunkt, Mies van der Rohe som var en av frontfigurerna för rörelsen och ett slags less is more personifierad hade gjort sig ett namn med sin avskalade form. Men vid tiden för världsutställningen i Barcelona gjorde han minst sagt ett avsteg från principen om att skapa prisvärd form för massorna. Barcelona-fåtöljen var inte ens vid den här tiden en möbel för var och ens hem. Placeringen i den Tyska paviljongen var tänkt att fungera som troner för det besökande spanska kungaparet, och ottomanerna (som av vår tids inredare ofta tolkas som fotpallar) var tänkta för deras tjänare – benens kryssform lånades från antika romerska fälttroner med vikbara ben och glacélädret förde tankarna till lika exklusiva sammanhang.

Efter debuten på världsutställningen tillverkades möblerna vid Berliner Metallgewerbe Josef Müller innan Bamberg Metallwerkstätten skalade upp produktionen. 1932 tog den legendariska stoltillverkaren Thonet tog sedan över tillverkningen innan Knoll köpte licensen först 1947. Vid den tiden arbetade Mies van der Rohe sedan länge i stort sett uteslutande i USA och hade egentligen ingenting att göra med Knolls produktutveckling, inom loppet av några år tog de fram dagbäddar, soffor, bänkar och bord inspirerade av Barcelona-fåtöljens enkla linjer och karaktäristiska läderdynor.

 

De allra tidigaste trettiotalsfåtöljerna är praktiskt taget omöjliga att få tag i idag, men skiljer sig radikalt från de nytillverkade. Ursprungligen tillverkades metallramen för hand och skruvades ihop i hörnen, skarven flyttades senare längre in på ryggens tvärslå för att kunna döljas av läderbanden och ge ett sömlöst intryck. Knolls moderna fåtölj uppträder helt utan skarvar, i rostfritt stål och med kraftiga skumstoppade dynor i större proportioner med en ganska vulgär fåll mellan de kvadratiska läderstyckena. Ser man på originalet från världsutställningen intill Knolls nytillverkade är uttrycken radikalt skilda, stolen från 1929 i mjukt glacéläder hålls på plats av arton knappar som ger dynorna vackra organiska diagonala linjer som spelar med stålramens kurvor ger än idag ett nätt intryck, medan Knolls dynor – tolv knappar, vertikala och horisontella fållar – ger ifrån sig en helt annan stramhet.

barcelona-detalj

Dagens billiga kopior rör sig ofta ett steg längre, stoppningen bullar upp sig mellan sömmarna, lädret i högblank finish (eller, i värsta fall, vinyl) avslöjar dem direkt och inte ens de mest ambitiösa kinesiska tillverkarna bemödar sig att reproducera Knolls logotyp och Mies van der Rohes ingraverade signatur på stolsbenet. På nätauktioner kan de bra kopiorna, utan närbilder, dock vara förvillande lika Knolls fåtöljer. Beroende på skick och ålder kan fåtöljerna kosta 10-70 000 kr, men enstaka unika trettiotalsfåtöljer har sålts för närmare miljonen, det kan alltså vara värt att se dem i verkligheten innan du klickar på ”Lägg bud”.

Barcelona, Bukowskis Market – klubbslag 25 september 20:37