Han har kallats intellektuellt provokativ, mystisk och svårbegriplig men är också eftertraktad och hyllad.

Den italienska designern Enzo Mari (född 1932) har inte haft lika stora kommersiella framgångar som de samtida kollegorna Pesce, Sottsas och Colombo – men i Modern Museum of Arts samlingar är formgivaren ändå den i sammanhanget som har flest verk utvalda: 24 stycken.
Allra mest känd är formgivaren kanske för stolen Sof Sof chair för Driade från 1971. Det svetsade mästerverket med kudde påminner bland annat om tidigare stålkonstruktioner hos Marcel Breuer, Eiffelbenskonstruktionen hos Eames, holländska Cees Brakmaans relaxade Flamingo eller Vladimir Kagans jetset-favorit Capricorn. De fluffiga kuddarna ger stolen en mild 70-tals touch. För Enzo Mari var syftet med stolen tydligt, low-tech skulle göra stolen billig att tillverka – helt i tidens anda.

Enzo Mari arbetar alltid inom ramen för den egenkomponerade designströmningen rationell design. Resultatet ska vara vackert att se och känna på och dessutom effektivt funktionellt. Uppdragsgivare och kunder styr inte processen – vilket ibland resulterar i att produkterna blir kvar på hyllan. Som den gången han vigde ett år till att tänka på och experimentera med utformningen av en askkopp. När den var klar hyllades den av kollegorna som både elegant och annorlunda men floppade helt på marknaden. Den vänsterorienterade Milanodesignern, läraren och teoretikerna må vara originell och kontroversiell – oavsett underlättar hans produkter i det dagliga livet och när det vill sig väl lyfter de interiören i ett helt hem.

Oavsett underlättar hans produkter i det dagliga livet och när det vill sig väl lyfter de interiören i ett helt hem.”

Och att formgivaren inte skulle vara kommersiellt gångbar är sanning med modifikation. Bland de 2 000 produkter han skapat sedan genombrottet med pusslet 16 djur, 1957 finns förutom Driade uppdragsgivare som Danese, Castelli, Zani & Zani och Magis. Vem har missat affischerna på äpplet, päronet och pantern? Förutom dem vill jag särskilt lyfta lådstolen och hemma-snickeriet Sedia från 1974 som i dag produceras hos Artek. Under 2015 har Sof Sof chair fått en uppiffning och nylanserats med grafitgrå ben och kuddar i nya färgkombinationer.