Arkitekten Gerrit Rietveld bemästrade konsten att göra avancerat minimala möbler för en bred publik.

I septemberutgåvan av De Stijl 1919 fanns en illustration av en omålad stol från designern och arkitekten Gerrit Rietveld (1888–1964).

Stolen är som ett smärt djur med rymd … en oavsiktlig men obarmhärtig behandling av öppna ytor.”

Tidningens grundare, konstnären och kritikern Theo van Doesburg imponerades: ”Stolen är som ett smärt djur med rymd … en oavsiktlig men obarmhärtig behandling av öppna ytor.”

Stolen, som hade ritats 1917, hade en enkel men banbrytande konstruktion med träribbor i olika tjocklekar – alla i standard- storlek för att kunna massproduceras. Som många av Rietvelds egna verk hade den blivit kvar i ateljén – det var tryggare att försörja sig på klassiska möbler. Så kom van Doesburg med De Stijl, manifest och kontaktnät. En boost för affärer och mod. Till strukturen, de vertikala och horisontella linjerna, adderades stilkollektivets idéer om harmoni och balans för nya tidens ideal: modernitet, antiindividualism och objektivitet.

Den näst intill sömlösa stolen ZigZag.

Den näst intill sömlösa stolen ZigZag.

Stolen målades 1923 i primärfärgerna blå, röd, gul samt svart och blev den ikoniska Red and blue chair med given plats i designkanon. Den inspirerade Bauhausrörelsen och fångar De Stijls essens lika bra som Mondrians nonfigurativa målningar. Rietveld bjöds in när Le Corbusier samlade eliten till den första kongressen för modern arkitektur 1928.

Steltman, ett av Rietvelds senare verk, lanserades 1963.

Steltman, ett av Rietvelds senare verk, lanserades 1963.

Den ikoniska Red and blue chair som skrev in Rietveld i designhistorien.

Den ikoniska Red and blue chair som skrev in Rietveld i designhistorien.

 

 

 

 

 

 

 

Gerrit Rietveld föddes 1888 i Utrecht. Vid tolv års ålder började han jobba i faderns möbelverkstad men efter kvällskurser i arkitektur, konst och design var han 1917 redo att öppna eget. Formgivaren ville att fler skulle få det bättre och drömde om enkla tillverkningsprocedurer i stora volymer – gick det att smidigt göra stolar i ett stycke?
Han experimenterade med aluminium och plywood, och 1932 designade han en stol närapå utan sömmar: ZigZag – fyra plankor hopsatta med laxknutar.

Från 1930-talet och framåt var Rietveld framför allt arkitekt och ritade mer än 100 byggnader. Van Gogh-museet i Amsterdam blev den sista. 1924 byggde han ett av århundradets mest inflytelserika hus, starkt förknippat med De Stijl: Villa Schröder. Huset i Utrecht är i dag öppet för besökare och listat som världsarv av UNESCO.

Den stilmedvetna beställaren, änkan Truus Schröder fick två våningar experimentverkstad där arkitektens grundförutsättning för hus, ”storleken på ett rum ska vara överens med tiden du spenderar där”, härskade. På övervåningen finns multifunktionella vikväggar som skapar öppna eller slutna ytor efter behov. De Stiljs tankar om färger, naturligt ljus och varierade linjer följdes för att ”visualisera rymd”.

Rietveld gillade huset så mycket att han flyttade sitt kontor dit. När hans fru dog flyttade han in hos Truus Schröder permanent. Det var också där som formgivaren avled för 50 år sedan.
I dag nyproduceras bland andra Red and blue chair och ZigZag av Cassina, och den förstnämnda finns på Nordiska Galleriet för drygt 25 000 kronor.