Äntligen riktas strålkastarna mot den maniske pionjären Gino Sarfatti som länge varit en kultfigur för samlare och nutida designelit.

Den legendariska lamptillverkaren Arteluce i centrala Milano var under 1950- och 1960-talen tillhåll och inspirationscentral för flera av Italiens lovande moderna formgivare. Men det var inte givet att besökare fick träffa huvudpersonen när de tittade förbi. Grundaren och lekledaren Gino Sarfatti (1912- 1985) hittades mer troligt i verkstaden med hantverkarna. Hans driv var inte samtalet om konsten utan utforskandet av glödlampans begränsningar.

Från starten 1939 till 1974, då Arteluce köptes av Flos, skapade Sarfatti 600 armaturer. Minst en varje månad. Ofta vandrade idéerna i nya banor. Il Mister var tidig med plexiglaset på femtiotalet och först med halogenlampan på sjuttiotalet. Modellerna är eleganta och pampiga – som den ständigt aktuella ljuskronan 2097 från 1958. Mest innovativa är nog lamporna som leker med funktion och utformning hos glödlampa och komponenter – varje del tillmäts synbart stor betydelse för helheten.

Gino Sarfattis modeller 548, 1063, 1095, 2129 och 607 återproduceras med bland annat ledbelysning på årets Milano Design Week.

Gino Sarfattis modeller 548, 1063, 1095, 2129 och 607 återproduceras med bland annat ledbelysning på årets Milano Design Week.

Ett exempel är golvlampan 1063 från 1954, Grand Prix-belönad på X Triennale i Milano det året och ett av fyra Sarfattiverk i Museum of Modern Arts i samlingar: en enhet vertikalt lysrör + en enhet transformator på golvet bredvid = basta!

Teknikintresset låg i tiden men Sarfatti fick sladdar, fötter, armar, reflektorer, strömbrytare och stativ att glänsa som ingen annan. Inget blev orättvist dolt eller försummat.

Gino Sarfatti föddes i Venedig och studerade flygteknik i Genua innan han hoppade av och flyttade till Milano. 1936 undrade en vän om han kunde göra en lampa av en glasvas – glödlampan hittade Sarfatti i en kaffemaskin. Den öv- ningen fångade hans intresse och ledde till Arteluces födelse.
Sarfattis tidiga alster hade två typer av ljussken, ett uppåt och ett där strålen kunde riktas. Senare styrde formen på lamporna skenet. Skaran av lampor döptes enligt ett siffersystem. Några tillverkades i några få exemplar och när de slutade produceras blev numret ledigt.

Flera av Sarfattis värvningar till Arteluce adopterade det rationella tankesättet: Antonio Macchi Cassia, Franca Helg och Gianfranco Frattini.
När företaget såldes slocknade Sarfattis passion. Han flyttade till sommarhuset vid Comosjön och hängav sig åt en annan hobby: ovanliga frimärken.

Gino Sarfattis modell 607.

Gino Sarfattis modell 607.

Kanske är ett av skälen till att han sällan nämns som en av de största att han aldrig ville vara en huvudattraktion. Men minnesutställningen på Triennale Design Museum i Milano 2012 påminde. Inför årets Milano Design Week 2014 återupptog Flos dessutom produktionen av fem modeller utöver den populära 2097 och adderat innovationer som ledljus. Projektet Relighting Sarfatti fick pionjären att ännu en gång lysa starkare.

 

(Texten har tidigare publicerats i Plaza Deco).