I 60 år har milanesiska Cini Boeri ritat hus som förbättrar livet och möbler som underlättar det.

Vill du ha jobb? Kom då!”, sa den legendariska arkitekten Giò Ponti till Cini Boeri (född 1924), en av bara tre kvinnor som precis hade examinerats från arkitektlinjen på universitetet Politecnico i Milano, 1951. Cini Boeri började som Pontis assistent, men gick snart vidare mot större uppgifter och ett långtgående samarbete med den lika betydelsefulla arkitekten och formgivaren Marco Zanuso. Sedan 1963 har dock Cini Boeri stått på egna ben och ritat hus med fokus på att förbättra livet och möbler för att underlätta det och därigenom nått egen ikonstatus.

Cini Boeri är i dag nittio år gammal men fortfarande aktiv – alltid med en cigarett i mungipan. Hon har ritat hus, butiker, kontor, lägenheter och bland annat formgivit glas, stolar, soffor, sängar och lampor från den egna studion i Milano. Boeri vann 1979 det prestigefulla Compasso d’Oro för modul- soffan Strips och fick 2008 en ”lifetime achievement award” från Italian Cultural Institute of Los Angeles. 2011 tilldelades hon en förtjänstorden i Italien för sina insatser.

Cini Boeris stora stolthet är villan Casa bunker på Sardinien.

Cini Boeris stora stolthet är villan Casa bunker på Sardinien.

Vi är arkitekter och inte stylister eller dekoratörer. Arkitekturen som omger och innehåller mänskligt liv kan få oss att leva på ett bättre sätt”

Allra stoltast är hon själv över villan Casa bunker i La Maddalena, utanför Sassari på Sardinien, från 1967. Betongvillan har fyra sovrum – alla med separat toalett och egen utgång mot havet. Det är maximal frihet för den som vill välja tillfällen att umgås och utmärkt rent funktionsmässigt. Enligt Boeri är villan kronan på den mer än sextioåriga karriären och det arbete som bäst summerar hennes syn på arkitektur. ”Vi är arkitekter och inte stylister eller dekoratörer. Arkitekturen som omger och innehåller mänskligt liv kan få oss att leva på ett bättre sätt”, har hon sagt den till italienska arkitekturtidskriften Domus.

Liggfåtöljen Bobo från 1967.

Liggfåtöljen Bobo från 1967.

Cini Boeri har skapat möbler som är funktionella, begripliga och ekonomiska. Hennes verk från 1960- och 70-talen kräver att hon nämns i samma andetag som Joe Colombo och Verner Panton. Det är troligt att Boeris liggfåtölj Bobo i plastskum från 1967 inspirerade Columbus Tube chair i samma material två år senare. Provsitt också ”aktivitetscentret” fåtöljen Borgogna från 1964 för att se hur användbart, smart och bekvämt det kan bli.

Hennes verk från 1960- och 70-talen kräver att hon nämns i samma andetag som Joe Colombo och Verner Panton.”

Störst avtryck har serien Ghost från 1987 gjort, där Boeri visar hur transparenta möbler blir ett med rummet. Den genomskinliga fåtöljen i ett stycke tolv millimeter tjockt glas smälter in i omgivningen och lyfter sin miljö.
Att förvalta och skapa ytor har hela tiden haft en dragningskraft hos Boeri. Hon har kallats för en home wrecker då hon vill att alla ska ha egna ytor för reflektion. De extrarummen är ett signum som beställare kan räkna med när hon ritar hus.

Modern italiensk designs leading lady har nyligen tillsammans med organisationen Liveinslums ritat en byrå för fängelset Bollate i Milano som tillverkas i fängelsets snickeri. Arkitektur och form är ”glädje men också ett åtagande som kräver ansvar”. Flera av Cini Boeris möbler nyproduceras fortfarande; Lunario table för Knoll och Ghost chair för Fiam är två exempel.

Fåtöljen Ghost i mjukt böljande glas.

Fåtöljen Ghost i mjukt böljande glas.