Den gick från att snudd på skrotas till att ge Yrjö Kukkapuro en raketkarriär som de fulsnygga möblernas mästare. Nu fyller Karuselli 50 år.

En tidig morgon 1964 vandrade direktör Gunnar Haimi orolig runt i butiken i centrala Helsingfors. Hur skulle han säga till inredningsdesignern Yrjö Kukkapuro (född 1933) att den nya futuristiska fåtöljen var förskräcklig? Då kom dagens första kund, tog ett varv i butiken, sjönk ner i fåtöljen, snurrade ett par varv och sa: ”Jo, jag tar en av de här.” Karuselli var därmed godkänd. Fåtöljen som i år fyller 50 år har utnämnts till världens skönaste av New York Times, finns på The Victoria and Albert Museum och är en av vår tids största designklassiker, hyllad av Sir Terence Conran och avbildad med en mysande Marcel Bauer sittande i den.

Enligt designern är hans fysik en stor anledning till framgångarna.”

Det finns två historier om hur Kukkapuro fick inspiration till fåtöljen: när han gjorde snöänglar med dottern; när han efter en vodkaodyssé satte sig i en snöhög och kände hur snön formades efter kroppen. Oavsett hur det gick till så var arbetet därefter dedikerat. Fyra år tog det att ta fram prototypen som sånär skrotades.

Klassikern Karuselli fyller 50 år i år.

Klassikern Karuselli fyller 50 år i år.

Yrjö Kukkapuro föddes i Viborg och slog igenom när en av hans stolar handplockades till utställningen Framtidens hem 1957. På utställningen gjorde även hans kollektion Moderno succé. Inte illa för en andraårselev vid Konstindustriella högskolan.
– Jag hade Alvar Aalto och läraren Ilmari Tapiovaara som förebilder – men min fåtölj var något nytt, jag hade redan då hittat en egen stil, säger Kukkapuro i boken Designer.

Vid sidan av Karuselli märks plastserien Saturnus, skinn- och stålstolarna Skaala och Remi samt Ateljeserien med träbas. Professorn är fortfarande verksam i space age-ateljén han och hustrun lät uppföra utanför Helsingfors i slutet av 1960-talet. Tidserans grälla färger och runda former funkar fortfarande Yrjö Kukkapuro bredvid gjutformen till Karuselli.
med det spartanska finska arvet och syns i möblerna oavsett om de görs för privat eller offentlig miljö. För designern är ergonomin viktigast. Enligt honom är hans fysik en stor anledning till framgångarna:
– Jag är medellång, har korta ben och lång rygg – jag provsitter stolarna och är de bekväma för mig passar de nästan alla typer av kroppar.

För att åstadkomma ”världens skönaste stol” satte han sig i ett tunt metallnät och lät skuldror, rygg och nacke göra avtryck. När han var färdig med nät- modellen fäste han den i en stålrörsram och klädde den med säckväv fuktad i gips. Han hade sett bilder av Saarinens och Eames glasfiberstolar i magasin och häpnat över formbarheten. Så när han sparat tillräckligt med pengar laminerade han ett glasfiberskal. Fåtöljen kläddes i skinn, hängdes upp på en metallram, fick snurrfot och essensen av bakåtlutad modernism uppenbarades: funktion, form och material i harmoni.
Efter lanseringen på möbelmässan i Köln 1965 behövde ingen övertygas om plastens storhet. Kukkapuro arbetade uteslutande med materialet i tio år.

Karuselli säljs i dag av Artek och kostar knappt 60 000 kronor. På finska motsvarigheten till Tradera, huuto.net, finns ofta möbler av formgivaren för en överkomlig summa.